Ihaldatud eetiline ja keskkonnasõbralik pitsat

Nespresso, Dr. Bronner’s ja võitlus B Corpi sertifikaadi pärast

Ettevõtete jaoks, kes soovivad olla keskkonnasõbralikud ja eetilised, on B Corpi sertifikaati pikka aega peetud ihaldatud aumärgiks. Ben & Jerry jäätise ning Seventh Generation puhastusvahenditele kleepitud pitser on mõeldud tähistama kuulumist valikulisse ettevõtete rühma, mis on pühendunud „ülemaailmse majanduse ümberkujundamisele, et sellest oleks kasu kõigile inimestele, kogukondadele ja planeedile".

Liikmete sõnul ei ole sertifitseerimine turundustrikk – see on liikumine.

Et saada B-Corp firmaks – „benefit corporation” – maksavad ettevõtted selle eest, et neid regulaarselt hinnataks keskkonna- ja sotsiaalse vastutuse standardite järgi, mille on kehtestanud B Lab – mittetulundusühing, mille asutasid 2006. aastal kolm ärimeest, kes olid Stanfordi ülikooli sõbrad. Pärast sertifikaadi saamist lubavad ettevõtted B Labile, et neist saavad "hea jõud" ning "nad arvestavad kasumi kõrval ka inimeste ja planeediga".
Suur hulk kuulsuste toetatud ja luksusbrände on selle eesmärgi omaks võtnud, sealhulgas Kendall Jenneri 818 Tequila ja nahahooldussari Aesop. Näitleja ja humanitaartöötaja Angelina Jolie ütles hiljuti, et otsustas partnertehingu teha Chloega, kuna Prantsuse moemaja oli üks esimesi luksusbrände, kes saavutas B Corpi staatuse.

Kuid üha suurem arv B-Corp firmasid väljendab muret liikmete hindamiseks kasutatavate standardite pärast, tõstatades küsimusi sertifitseeritavate ettevõtete arvu ja suuruse kiire kasvu kohta. Viimase viie aasta jooksul on B Corp'i arv peaaegu kolmekordistunud, moodustades üle 7800 ettevõtte üle maailma, hõlmates enam kui 160 tööstusharu ja 92 riiki.
2022. aastal allkirjastasid enam kui 30 B-Corp firmat ja ärigruppi, sealhulgas Dr. Bronner’s Magic Soaps B Labile avatud kirja, milles protesteeriti Nespresso sertifitseerimise vastu, süüdistades kohvigiganti "inimõiguste rikkumises alates lapstööjõu kasutamisest ja palgavargustest kuni tehasetöötajate väärkohtlemiseni". Allakirjutanud süüdistasid ka B Labi "rohepesus" - keskkonnakasu kohta valede või eksitavate väidete esitamises, võimaldades rahvusvahelistel ettevõtetel teha sertifikaadi saamiseks "võimalikult vähim".

Iga kolme aasta tagant täidavad ettevõtted üksikasjaliku küsitluse teemadel, sealhulgas töötingimuste, jätkusuutlikkuse ja tootmise kohta. Ainult need, kes koguvad vähemalt 80 punkti 200-st, võivad end nimetada B-korporatsiooniks.
Ettevõtted võivad koguda punkte teatud poliitikate rakendamise eest, kuid nad ei kaota punkte "negatiivsete" leidude, näiteks juriidiliste otsuste või regulatiivsete rikkumiste eest.
B Lab on nimetanud läbipaistvust oma sertifitseerimisprotsessi keskseks põhimõtteks. Kuid organisatsioon ei avalda enamiku B Corp firmade uuringutulemusi, muutes ebaselgeks, kuidas enamik ettevõtteid on tulemused saavutanud, ega avalikusta, mida ettevõtted selle staatuse saavutamiseks ja säilitamiseks maksavad. Ja kuna B Lab koosneb kümnest üle maailma laiali levinud äriüksuse keerulisest võrgust, mis tegutsevad üksteisest sõltumatult, on organisatsiooni rahandusest täielik pilt ebaselge.

2022. aastal saavutas Dr. Bronner’s kõigi aegade kõrgeima punktisumma – 206,7 –, ületades 200 punkti maksimumi, kuid pole selge, kuidas ta selle tulemuse saavutas. Võrdluseks, Nespresso kogus 84,3 punkti.
Pärast seda, kui Dr. Bronner's juhid Nespresso kirjale vastust ei saanud, saatsid nad B Labile 2023. aasta alguses järelkontrolli, ähvardades loobuda sertifikaadist, kui ei tehta muudatusi tagamaks, et rahvusvahelised ettevõtted saaksid hindamisprotsessis täiendavat kontrolli.

"Meie ja enamiku B-Corp firmade jaoks on "Business For Good" midagi enamat kui trendikas ja kasumlik turundusstrateegia," seisis kirjas, mille ettevõte The Timesile edastas. "Leiame end ristteel. Kahtleme tõsiselt, kas suudame pikas perspektiivis B-korporatsiooniks jääda, kui standardi läbivaatamises ei toimu tõsist muudatust."

Nespresso on üks paljudest Nestle'i tütarettevõtetest, millel on B Corp staatus – sealhulgas Nestle Health Science, mille kaubamärkide komplekt sisaldab imiku piimasegusid. Maailma Terviseorganisatsioon (WHO) on aastakümneid kritiseerinud Nestle'i ja teisi ettevõtteid selle eest, et nende arvates on rinnapiimaasendajate reklaamimine rinnaga toitmisest parem.
Nespresso ei vastanud küsimustele kirjas sisalduva kriitika kohta. Kuid Nestle'i avalike suhete ülemaailmne juht Rob Cameron kirjutas ajalehele The Times antud avalduses, et "Nespresso jätkab oma tegevuse tõhustamist, alustades taastootva põllumajanduse tavade edendamisest kuni oma toodete ringlussevõtu lihtsustamiseni ja vähese CO2-heitega looduskeskkonna loomiseni kaasa aitamiseni".
"Tunnistame, et B Corpi sertifikaadi saavutamisel on ettevõtetel erinevad vaatenurgad, kuid lõpuks peab B Lab kõiki sertifitseeritud ettevõtteid ja kaubamärke võrdselt vastutavaks väga selgete standardite alusel, mis tuleb saavutada," ütles Cameron.

B Labi juht Eleanor Allen kirjeldas sertifikaatide kiiret kasvu kui kiireimat mittetulundusühingu 17-aastase ajaloo jooksul – alates 2022. aasta algusest on sertifitseeritud üle 3000 ettevõtte. 2. jaanuarist 2. novembrini sertifitseeriti üle 1300 ettevõtte. Rohkem kui 300 sai sertifikaadi vaid kahekuulise ajavahemiku jooksul 1. septembrist 2. novembrini.
Allen märkis, et B Lab tegeleb oma standardite ümbervaatamisega, mis tema sõnul tähistab "kõige põhjalikumat muutust" alates organisatsiooni asutamisest 2007. aastal ning võtab arvesse tagasisidet sellistelt ettevõtetelt nagu Dr. Bronner's.
"Uurimine, lahkarvamused ja arutelu on tervislikud ja ootuspärased," kirjutas Allen ajalehele The Times antud avalduses. "Selleks, et luua kaasav majandus, millest saavad kasu kõik inimesed ja kogu planeet, peame muutma igas suuruses ettevõtteid kõigis sektorites."

 

2022. aasta detsembris kogunes peaaegu 700 inimest Philadelphiasse B Labi esimesele isiklikule üritusele "Champions Retreat" pärast pandeemia algust.
Kuid 2022. aasta tõi mõnes B-korporatsioonis kaasa ka rea hästi avalikustatud väiteid tööalaste rikkumiste ja muude töökohaprobleemide kohta. 2022. aasta jaanuaris sattus Amy’s Kitchen tule alla pärast NBC uurimist töövigastuste kohta California osariigis Santa Rosa tehases. Teamstersi ametiühingu korraldajad esitasid osariigi tööohutuse ja töötervishoiu osakonnale kaebuse, mille tulemuseks oli 12 rikkumist ja trahvid kogusummas 25 070 dollarit, mis hiljem vähendati 6825 dollarini.

The Timesi küsitletud ettevõtted kirjeldasid sertifitseerimisprotsessi B Labiga kui edasi-tagasi liikumist, mille käigus ettevõtted täidavad küsitlusi, vastates küsimustele oma tegevuse erinevate tahkude kohta. Seejärel vaatab B Lab nende vastused läbi, mis võtab kuid või aastaid. Punkte saab teenida erinevate kriteeriumide alusel, näiteks kui suur protsent töötajatest saab ravikindlustushüvitisi, tööjõu mitmekesisus või kas ettevõte kasutab taaskasutatavaid pakendeid.
Intervjuus ajalehele The Times ütles B Lab, et kasutab oma küsitluse väidete kontrollimiseks taustakontrolli, ettevõtte dokumentatsiooni, ettevõtte saidi külastusi ja muid meetodeid.
Hindamissüsteem arvestab ainult "ettevõtte positiivset mõju", ütles B Lab The Timesile. "Negatiivset mõju" hinnatakse eraldi protsessi kaudu, mis võib takistada ettevõttel sertifitseerimisprotsessis edasi liikumast või põhjustada avalikustamisavalduste, näiteks Amy’s Kitcheni oma, postitamist.

 

 

B Lab ei avalda oma veebisaidil nimekirja ettevõtetest, kes on kaotanud oma B Corp staatuse kas uuendamata jätmise või tühistamise tõttu. Kuid mittetulundusühing loetleb "vaidlusi tekitavaid probleeme", mis mõjutavad sertifitseeritud ettevõtteid - kategooriad nagu "inimõiguste rikkumistega seotud valitsuste teenindamine". Selles loendis on märgitud eritingimused või asjaolud, mille korral B Lab sellistes tööstusharudes ettevõtteid sertifitseerib, kuid ei nimeta nendesse sektoritesse kuuluvat B-korporatsioone.
Vaid kuud pärast seda, kui Šoti õlletehas ja pubikett BrewDog sai 2021. aastal B-korporatsiooniks, esitas enam kui 60 endist töötajat avaliku kirja, kus kaebasid mürgise töökeskkonna üle ja süüdistused said 2022. aasta BBC dokumentaalfilmi teemaks. Selle aasta lõpuks ei olnud ettevõte enam B-korporatsioon; on ebaselge, kas sertifikaat tühistati või loobus ettevõte liitumisest ise.
BrewDogi juht ütles toona, et ettevõte ei liigu B Labi poolelioleva uurimise käigus enam B-korporatsioonina edasi.

Samal kuul, kui BBC avaldas oma dokumentaalfilmi BrewDogist, võttis teine sertifitseeritud B Corp oma töötavad kontrolli alla. Time Magazine nimetas tehisintellektiettevõtet Sama 2022. aasta veebruaris läbi viidud uurimise käigus "Aafrika higipoeks", väites, et selle Keenia töötajad teenisid töö eest, mis hõlmas vägivaldsete, graafiliste ja häirivate videote vaatamist, vaid 1,50 dollarit tunnis. Ettevõte palkas sisumoderaatoreid Meta Facebooki, Instagrami ja WhatsAppi jaoks.
Sama ja Meta on endiste sisumoderaatorite poolt Keenias silmitsi pooleliolevate kohtuasjadega. Ühes kohtuasjas süüdistatakse ettevõtteid ärakasutamises ja ametiühingute lõhkumises, samas kui teises kohtuasjas, mille on esitanud enam kui 100 endist töötajat, nõutakse 1,6 miljardi dollari suurust kahjutasu halbade töötingimuste ja madala palga eest. B Lab ütles ajalehele The Times, et ta ei saa asja arutada ja "ootab nende väidetega seotud aktiivse kohtuasja tulemusi, enne kui otsustame, kas saame ametlikku uurimist jätkata."
B Lab nimetas Sama 2021. aastal parima B-korporatsioonide hulka, kes kirjeldas, et ettevõttel on eeskujulikud töötajasõbralikud tavad, nagu omandivõimalused, töö paindlikkus ja õiglase võimalusega töölevõtmise poliitika. Sama on töösüüdistusi ümber lükates osutanud sellele 2021. aasta tunnustusele ja oma B Corp staatusele.
Pärast seda on B Lab rakendanud moratooriumi sisu modereerimisega tegelevate ettevõtete sertifitseerimiseks.

 

 

 

Enne kui 818 Tequila üldse tootmisesse läks, alustasid nad B-korporatsiooni sertifikaadi taotlemist.

"See ajendas meid saama paremaks ettevõtteks," ütles president Mike Novy. Ettevõte on lubanud annetada 1% aastakäibest keskkonnaalastele eesmärkidele ja teinud koostööd Mehhiko mittetulundusühinguga, et muuta tootmisjäätmed ehitusmaterjalideks, nagu Adobe tellised.
Sertifitseerimine meeldis ka 818 sihttarbijale, ütles Novy, kes on noorem ja on sotsiaalselt teadlik. 818 otsus taotleda B Corpi staatust tulenes sertifikaadi rangest ja kõikehõlmavast mainest.
"See ei ole kerge protsess," ütles ta ja lisas, et "tarbijatele turundamiseks on palju tõhusamaid viise kui B Corpi sertifikaadi saamine."

Teised B-korporatsioonid väidavad aga, et neil on protsessi suhtes kasvavad kahtlused.
Kohviröstijad Cafe Campesino ja Sweetwater Organic Coffee, kes hangivad oma oad väiketalunikelt, on saanud B-Corp sertifikaadi alates 2017. aastast. Mõlemad ettevõtted kirjutasid alla 2022. aasta Nespresso protestile. Brändide müügi-, turundus- ja kogukonnadirektor Matt Earley ütles, et standardid langesid, kui võrrandisse astusid suured ettevõtted. Seevastu mainis ta, et B Corpi sertifitseerimisprotsess on ettevõtete jaoks keeruline ja ta loodab, et see jääb nii. "See ei ole klubi, see pole kaubamärk," ütles ta. "See on loodetavasti viis, kuidas saame motiveerida ettevõtteid olema head toimetajad ja korravalvurid."

Beth Spong, 2018. aastast B-korporatsiooniks kuulunud töötajatele kuuluva ühistu Dean's Beans Organic Coffee tegevjuht ütles, et B Lab on oma võimalused kaotanud, kuid ta ei võtnud ühendust ettevõtte ja teiste protestikirjale allakirjutanutega.
"See ei avanud tugevat dialoogi B Labi ja teiste mulle teadaolevate liikmete vahel," ütles Spong. Ta ütles, et ta toetab endiselt B Corpi sertifikaati, et juhtida süsteemseid muutusi kõigis tööstusharudes, kuid muretseb, et suuremad ettevõtted summutavad väiksemate liikmete hääle.
"Küsimus on selles, kuidas saab B Lab hoida sertifikaadi tähendusrikkana, mitte turundustööriistana?" ütles Spong.
Huvi B Corpiks saamise vastu on kasvanud. 2022. aasta juulis avaldatud ajaveebipostituses tähistas B Lab oma 5000. ettevõtte sertifitseerimist ja teatas, et tal on 6000 ootel olevat taotlust.
"B-korpuse liikumine pole kunagi olnud B-korpuse impeeriumi ülesehitamine," seisis postituses. "Sertifitseerimine on vahend, mitte eesmärk."

 

Nõudlusega sammu pidamiseks on B Lab alustanud oma kinnitusprotsessi allhanget. Organisatsioon laiendas oma sertifitseerimisosakonda 2022. aasta alguses 43 töötajalt 66 praegusele töötajale, kuid palkas ka 20 töövõtjat veebipõhisest koolitusettevõttest Genashtim (sertifitseeritud B Corp).

Ettevõtete makstavad sertifitseerimistasud moodustasid 2021. aastal 42% B Labi kogutulust. Aastatasud algavad väikeettevõtete puhul 2000 dollarist ja ulatuvad 50 000 dollarini ettevõtete puhul, mille aastatulu on 750 miljonit dollarit või rohkem.
Ettevõtted, mille aastakäive ületab 1 miljardi dollari, maksavad avalikustamata sertifitseerimistasusid ja täiendavate ülevaatuste eest, mis võivad maksta mitusada tuhat dollarit. B Lab keeldus The Timesile ütlemast, kui palju suurimad ettevõtted ühe aasta jooksul sertifitseerimise eest maksavad, kuid ütles, et rahvusvahelised ettevõtted, nagu Nespresso, moodustavad vaid 3% praegusest kogurahastusest.
B Labi suuruselt teine rahastamisallikas pärineb annetustest. Märtsis sai B Lab LinkedIni kaasasutajalt Menlo Parki riskikapitalistilt Reid Hoffmanilt miljon dollarit. Teiste tippannetajate hulka kuuluvad Ford Foundation, Deloitte, Prudential, JP Morgan Chase ja Danone endine tegevjuht Emmanuel Faber.
Faberi toel juhtis Danone – selliste kaubamärkide nagu Activia jogurt ja Evian konglomeraat – B Corpi sertifitseerimise võimaldamist suurematele ettevõtetele, tehes 2015. aastal koostööd B Labiga, et luua rahvusvahelistele korporatsioonidele spetsiaalne sertifitseerimisprotsess. Danone'ist sai esimene rahvusvaheline ettevõte, kes on uue protsessi alusel sertifitseerinud tütarettevõtte ja on sellest ajast alates sertifitseerinud enam kui 150 tütarettevõtet.
Danone keeldus ütlemast, kui palju ta on sertifikaatide eest kokku maksnud.

"B Corpi liikumise suurettevõttena loodame, et suudame näidata, et kõrgeid standardeid on võimalik täita, olenemata sellest, kas ettevõttes on 10, 10 000 või 100 000 töötajat," kirjutas Danone esindaja ajalehele The Times antud avalduses.

2018. aastal kasutasid Danone'i juhid ettevõtte kasvavat B Corp portfelli, et pidada tosina pangaga, sealhulgas Citibankiga läbirääkimisi toona 2 miljardi euro väärtuses krediidi üle. Danone sai laenult allahindlust selle põhjal, kui suur osa tema kasumist pärines B Corpi kaubamärgiga toodetest. Ettevõte väidab nüüd, et enam kui 75% oma ülemaailmsest müügist langeb B Corpi katuse alla.
Kuid kuigi Danone on teel maailma suurimaks B-korporatsiooniks, jääb see tõenäoliselt alla teisele 2025. aastaks seatud eesmärgile. Danone kuulus enam kui 500 ettevõtte hulka, kes andsid ÜRO lubaduse oma plastikasutust drastiliselt piirata. Osalejad, kelle hulka kuuluvad Nestle, PepsiCo Inc. ja Unilever, vastutavad hinnanguliselt viiendiku kogu maailmas toodetud plastpakendite eest. Danone on järjekindlalt kuulunud maailmas 10 suurima plastmassi kasutavate ettevõtte hulka.
Danone enda aruanded näitasid vähe edusamme eesmärgi saavutamisel kasutada 2025. aastaks tootepakendites vähemalt 50% taaskasutatud sisu. 2020. aastal, mis on viimane aasta, mille kohta ettevõte andmeid esitas, teatas Danone, et 10,3% tema pakenditest oli valmistatud taaskasutatud plastist (aasta varem 10,6 %). Danone ei vastanud küsimustele oma plastilise pandi täitmata jätmise või mitmesuguste kohtuasjade kohta, kuid kirjutas avalduses, et "B Corp ei taha olla täiuslik: ükski ettevõte pole seda, olenemata suurusest."
Danone lubadused plastitoodangut vähendada on nüüd Prantsuse keskkonnaorganisatsioonide hagi keskmes. USA-s süüdistatakse Danone'i Eviani valereklaamis, kuna väideti, et selle plastpudelid on süsinikuneutraalsed. Prantsuse keskkonnakaitsjad on süüdistanud ka ettevõtte Volvic mineraalvee kaubamärki looduslike vulkaaniliste ojade kurnamises ajaloolise põua ajal.
UCLA keskkonna- ja jätkusuutlikkuse instituudi professor Magali Delmas ütles, et sellised programmid nagu B Corpi sertifitseerimine võivad olla ettevõtetele lähtepunktiks oma keskkonnatavade parandamisel, kuid need ei asenda seadusi, mis nõuavad konkreetseid muudatusi, näiteks kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamist.
"Siiani nähtu põhjal pole see ülirange," ütles Delmas B Corpi sertifikaadi kohta. "80 punktini jõuate suhteliselt lihtsalt."
Ta ütles, et hinded ei ole seotud konkreetsete jätkusuutlikkuse eesmärkide ega eesmärkidega, väites, et "nad ei ütle teile, kuidas see on seotud probleemi lahendamisega."

 

 

Autor: Jie Jenny Zou, Los Angeles Timesi Washingtoni büroo uuriv reporter
Originaalartikkel: "Nespresso, Dr. Bronner’s and the battle over B Corp certification, the coveted ethical and eco-friendly seal"
Viide: https://mcusercontent.com/2215ab05655c1622b1d26c343/files/86a0c1ce-d7b9-b6bc-8ab6-dce48a6b19a2/12_3_Inside_the_battle_over_B_Corp_certification.pdf